DEĞERLER EĞİTİMİ

DEĞERLER EĞİTİMİ

DEĞERLER EĞİTİMİ

05.03.2015 9552


ŞEHİT PİLOT MUZAFFER ERDÖNMEZ ORTAOKULU

YEREL PROJE 2014-2015

EĞİTİMDE İYİ ÖRNEKLER VE DEĞERLER EĞİTİMİ BİRLİKTE ÇALIŞMA ÖRNEĞİ

PROJE  ADI: "DEĞERLER  CADDESİ"

PROJE GENEL HEDEFİ

       Değerler Eğitimi uygulamaları kapsamında okullarda öğrencilerin kendi öz değerliliğinin ve toplumsal değerlerimizin farkında olmalarını ve hayata geçirmelerini geliştirerek en üst düzeyde hayatlarına katkılarını sağlamak

 PROJE AMACI

       Hedef kitlesindeki öğrencilerinin  (Şehit.P.M.E.O.O.) özel yaşamlarında ve okul yaşantılarında kendi özdeğeri ve toplumsal değerlerimiz konusunda yaparak ve yaşayarak öğrenme yolu ile farkındalıklarını artırma olanağı sağlamak. Toplumsal değerleri içselleştirmelerine rehberlik etmek.

PROJE ÖZETİ

         Çocuk içine doğduğu ortamda kendi anlam verme sistemini oluşturma çabasına başlar. Hepimiz anlam verme sistemimizi bir aile ortamında geliştirmeye başlarız. Çocuğun içinde yetiştiği aile, çocuğun aklının gelişmesine destek ya da köstek olabilir. Çocuk anlam verme sistemini geliştirirken bir yandan özdeğerini de geliştirmeye başlar. 

         Özdeğeri yüksek kişi, mutlu bir şekilde yaşamaya hakkı olduğuna ve bunu gerçekleştirebilecek gücü olduğuna inanır. Özdeğer alanında, psikolojide önder isimlerinden biri olan Amerikalı psikolog Nathaniel Branden, özdeğer tanımının iki boyutu olduğunu belirtir: 1- kişinin kendisini yaşama uygun görmesi (feeling appropriate to life); 2- mutlu bir yaşam için kendi aklına ve becerilerinin yeterli olduğuna güvenmesi (efficacy).

        Özdeğer iki nedenden dolayı insanın yaşamında çok önemlidir. Birincisi , özdeğer,kişinin kendine ve dünyaya nasıl bir anlam vereceğini temelden etkiler. Özdeğeri yüksek biri sakin ve huzur içinde ilişki kurarken, özdeğeri düşük biri aynı ortamda kaygılı ve gergin bir tavır içinde olur. İkincisi ise Özdeğer yaptığımız seçimleri büyük ölçüde belirler. 

        Aklına güvenmeyen, yeteneklerinin yetersiz olduğunu düşünen kişi sürekli kaygı içinde olur. Bu kaygılı yaşam onun enerjisini sömürür yok eder. Kendi yaşamında var olmaya cesaret edemez. Bu tür insanların çoğunlukta olduğu bir toplumda bilim ve sanat gelişemez. Tolumsal değerler çöküş yaşar. Kendi değerliliğini ortaya koyamamış insanın toplum değerlerini benimsemesi mümkün olmamaktadır. Bu nedenle bir toplumun gelişmesinin ön koşulu Özgüveni yüksek, özdeğerliliğinin farkında olan bireyler yetiştirmek olmalıdır.

        Bu konuda başarı gösteren toplumlar toplumsal değerlerini doğru bir şekilde oluşturabilirler.

      Bu proje kişinin kendi değerliliğinin farkına varması yanında toplumsal değerler konusunda da farkındalık sağlamayı hedeflemektedir.

        Proje kapsamında okulumuzdaki öğrencilerimizin öz değer konusundaki farkındalıklarını artırmak ve toplumsal değerler konusuna vurgu yaparak geliştirmek konularında Değerler Caddesi proje başlığı adı altında çalışmalar gerçekleştirilecektir.

         Çocukların, hem yaşıtlarına benzer hem de kendilerine özgü özel bazı ihtiyaçları bulunmaktadır. Bu ihtiyaçlar onlar açısından çok büyük önem taşımaktadır. En temel olarak, çocuklar güven duygusunun geliştirilmesine ve desteklenmesine ihtiyaç duyarlar. Bu durumlarda sosyal açıdan desteklenmeye özellikle ihtiyaç duyarlar.

          Değerler Caddesinde öğrencilerin yapacakları faaliyetler, ürünler, projeler ve eserlerin sergilenmesi sağlanacaktır. Bu yolla öğrencilerin özgüvenlerine olumlu katkı sağlarken toplumsal değerlere de dikkat çekilecektir. Bunun yanı sıra Değerler Caddesi öğrencilerin kendilerinin hazırlayacağı, öğretmenlerin rehberlik edeceği bir Cadde olması özelliği ile de hazırlanması ve yaparak ve yaşayarak öğrenmeleri konusunda, kendilerinin de içinde olacakları bir proje olması bakımından biricik bir özellik göstermektedir.

         Toplumda yardımlaşma ve farkındalık sağlama konusunda önderlik eden kurum ve kuruluşlarla işbirliğine giderek projenin canlı öğelerle çalışması da projeyi zenginleştirici unsurlardan olacaktır.

         Bu Projede proje çalışmasını destekleyecek sosyal sorumluluk konusunda çalışmalar yapan LÖSEV-TOFD-BAKIRKÖY BELEDİYESİ gibi kurum ve kuruluşlarla da işbirliği kararı alınmıştır.

        Bu kurumlarla görüşme ve yazışmalar ile okulumuzda oluşturacağımız sembolik caddede kurumların sosyal sorumluluk projeleri (Değerler Eğitimi ile ilişkilendirdiğimiz)ile ilgili afiş ve broşürlerine yer verilerek, topluma destek sağladıkları konularda seminer düzenlenmesine yardımcı olmak bu yolla öğrenci ve velilerimizin bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir. Bu öğeler ile toplumsal değerler konusunda farkında lığın artırılması hedeflenmektedir.  

        Bunun yanı sıra bu kurumların, toplumsal değerler konusunda başlattıkları çalışmalara sembolik olarak ta olsa destek sağlanması hedeflenmektedir. Kazan kazan ilkesi göz önünde tutularak işbirliği sağlanacaktır.

        Değerler Caddesi kapsamında öğrencilerin zihinsel, fiziksel entelektüel ve sosyal özgüvenlerinin de desteklenmesi hedefler arasındadır.

       Bu proje ile toplumun küçük bir bölümünü temsil eden öğrencilerimizin, okullarda gelecek toplumları daha doğru yönde desteklemek için bu proje ile desteklenmesi yönünde şu çalışmalar yapılacaktır:

 

 

DEĞERLER CADDESİNDE YAPILACAK ÇALIŞMALARIN GENEL BİLGİSİ

·        Arkadaşlık ve Kültür Sokağı

·        Yardımlaşma Sokağı

·        Şefkat ve Sevgi çıkmazı Sokağı

·        Yaratıcılık Sokağı

·        Saygı (nezaket) Sokağı

·        Özgüven Sokağı

·        Sağlıklı Yaşam ve Hijyen Sokağı

ARKADAŞLIK VE KÜLTÜR SOKAĞI

          Caddenin bu bölümünde bir koridor kütüphanesi oluşturulacaktır. Çocuklara uygun oturma alanı düzenlenmesi ile okuma köşesi sağlanacaktır. Aynı zamanda okul girişinde tüm okul öğrencilerinin ARKADAŞLIK başlığı altında yapacağı Kolobratif boyama çalışması bu bölümde sergilenecektir.         Arkadaşlık konusu ve arkadaşlık kavramı, arkadaşlık ilişkilerinde dikkat edilmesi gereken kurallar, yapılan sınıf çalışmalarının yine bu bölümde yer alması planlanmaktadır. Ayın öğrencisi adlı çalışma için yine bu köşede bir pano oluşturulacaktır. Ve örnek öğrenci panoda anons edilecektir.    

 

YARDIMLAŞMA SOKAĞI

        Bu sokakta, kurumlarla gidilen işbirliği doğrultusunda Lösev-Bakırköy Belediyesi(Yardım kutuları)TOFD(Engelliler için Plastik Kapak Toplama) ile ilgili broşürler afişler, düzenlenecek seminer duyuruları yer alacaktır. Kurum ve kuruluşların yaptığı sosyal sorumluluk projeleri (Değerler Eğitimi ile ilişkilendirdiğimiz)konusunda farkındalık artırılarak bu yolla çocuklarımızın toplumsal değerlerimizden biri olan yardımlaşma konusunda çalışmalar yapılacaktır.

ŞEFKAT VE SEVGİ ÇIKMAZI SOKAĞI

        Değerler Caddesinde: Sokakta yaşayan hayvanlar, doğa, çevre ve insanlar ile ilgili öğeler, sevginin ortak bir dil olması gerekliliği üzerine görsel çalışmalarla desteklenecektir. Bu çalışma yolu ile çocukların hayvan sevgileri, çevre bilincinin desteklenmesi, sevginin ortak dil olması gerekliliği, dünyada ve ülkemizde gündem oluşturan sevgi üzerine farkındalık yaratan konulara ilişkin çalışmalara yer verilecektir.

YARATICILIK VE YENİ FİKİRLER SOKAĞI

       ''Bir Fikrim Var Kutusu'' hazırlanarak bu sokakta öğrencilerin yaratıcılık konusunda ki yetilerini geliştirmelerine olanak sağlanacaktır. ''Bir Fikrim Var''kutusu her ay Okul Öğrenci Meclisi öğrencilerinin değerlendirmesi ile değerlendirilerek; okul öğrenci temsilcisi öğrencinin öğretmenler kuruluna bu fikirleri sunması ve değerlendirmesi sağlanacaktır.

SAYGI (NEZAKET) SOKAĞI

        Bu sokakta ''Dilek ve İstek Kutusu'' oluşturularak okulda saygı ve nezaket kuralları içinde her türlü dilek ve isteğimizi, sorunlarımızı paylaşabileceğimiz bir bölüm yapılması planlanmaktadır.

ÖZGÜVEN SOKAĞI

        Bu sokakta çeşitli aynalar kullanılması, planlama içindedir. Bu özellikli aynalar yolu ile fiziksel özgüvenin desteklenmesine katkı sağlanacağı düşüncesindeyiz. Bu sokakta yine pano oluşturularak özgüven ile ilgili yazı ve resimler sergilenmesi sağlanacaktır. Değerler Caddesinin diğer sokakları da yine özgüvenin, fiziksel, entelektüel, sosyal kısımları yapılacak çalışmalarla desteklenecektir.

SAĞLIKLI YAŞAM VE HİJYEN SOKAĞI

TOFD un özellikle çevreye duyarlılığını da gündem de tutan,  Plastik Kapak Toplama kampanyası nın, Değerler Caddesinin bir bölümde devam ettirilmesi amaçlanmaktadır. Yine aynı sokakta yaşamın devamlılığı ve yaşam kalitesi açısından hijyen ve sağlıklı yaşam ve çevre duyarlılığının bütün olması konusu üzerine de çalışmalar sergilenecektir. Öğrencilerin görsel çalışmaları ile de bu sokak daha dikkat çekici hale getirilecektir.

MANTIKSAL ÇERÇEVE

      İnsanlığın geleceği çocuklarının doğru eğitimine bağlıdır.  Her toplum için en önemli eğitim sorunlarından biri de çocuklarına; gençlerine doğru değerler mirasını aktarmakta karşılaştığı sorunlarda yatmaktadır.  Bugün her alanda ileri gitmiş, gelişmiş ülkeleri bu aşamaya getiren sihirli, gizli güç kendi değerlerini gençlerine doğru aktarabilmelerinde yatmaktadır.

      Değerler Eğitimi ile ilgili eğitim çalışmaları artırılmalıdır.  Farkındalık kazandırma çalışmaları yapılmalıdır.

       Çocuklarımızla atölye eğitimleri yolu ile de Değerler Eğitimi Caddesi desteklenecektir. Bu çalışmalarda özellikle öğrencilerin yer alması yaparak ve yaşayarak eğitime katkı da sağlayacaktır. Çocuklarımıza uluslararası değerler konusunda farkındalık sağlarken, kendi ulusal değerlerimiz konusunda doğru aktarımlar yapabilmeyi arzu etmekteyiz. Bu aslında eğitimcilerin asli görevlerinin başında gelmesi düşüncesindeyiz.

      Bu çalışma ile ''Eğitim de İyi Örnekler  ve Değerler Eğitimi projesi ortak çalışma alanı konusunda birleştirilerek uygulamaya yönelik bir çalışma yapılması planlanmaktadır.Bu yöntem ile her iki projede, yaparak ve yaşayarak öğrenmeye ve öğrencilerimizin içselleştirmelerine önemli katkılar sağlayacağı düşüncesindeyiz..

 

 

 

 

 

PROJE STRATEJİLERİ

Proje aşağıdaki aşamalarla yürütülecektir:

1HAZIRLIK AŞAMASI

Eğitimde İyi Örnekler ve Değerler Eğitiminin ortak çalışma alanı olarak iki ayrı konuda ortak neler yapılabileceği ile ilgili beyin fırtınası yapılarak bir eğitim planlanmasına karar verildi.

a)Okulumuzda idarecilerimiz başkanlığında Rehberlik Servisi, Teknoloji Tasarım ve Resim bölümü ve Türkçe öğretmenleri ile işbirliğine gidilerek cadde ile ilgili düşünceler paylaşıldı ve planlama yapıldı. Projenin yazılması geliştirilmesi ve planlanmasına başlandı

b)Yapılan planlama ve ve oluşan çalışma fikrinin öğretmenler kurulunda gündeme getirilmesi ve bütün okul çalışanları ile paylaşılması.

2)BİLİNÇLENDİRME FARKINDALIK GELIŞTIRME AŞAMASI

a)Ön değerlendirme yapılması, (Belirlenen bir grup öğrenci ile )

b) ''Toplumsal Değerler'' ve ''Özdeğerlilik''  konusundaki bilinçlerinin artırılması ve uygulama çalışmalarının başlatılması için çalışmaya fiilen katılacak öğrencilerle toplantı yapılması

3)DEĞERLER EĞİTİMİ CADDESİNE FİZİKSEL HAZIRLIK AŞAMASI

a)Cadde de kullanılacak, ihtiyaç duyulan malzemelerin tespiti ve alımı

b)Değerler Caddesindeki çizimlerin yapılmaya başlanması ve öğrencilerin çizim ve boyama konusunda öğretmenleri ile birlikte çalışmalara başlaması.

c) Değerler Caddesi ile ilgili kurumsal yazışmaların başlatılması. Bölümlerin belirlenmesi

4)EĞİTİM - UYGULAMA AŞAMASI

Ön değerlendirme yapılması, (Belirlenen bir grup öğrenci ile)

a)Bu bölümde bir tv ile değerler ve doğru yaşamak konusunda videoların hazırlanması ve yayına sunulması

b)Bu caddede müzik sistemi kurularak müzik yayını yapılması

e)Bir fikrim var? Kutusu için kullanılacak formun hazırlığı

f)Ayın öğrencisi örnek öğrenci seçimi ve köşesinin hazırlanması

g) Koridor Kütüphanesi için kitapların seçimi

h)Kolobratif boyama çalışması için tuvalin alımı yerleştirilmesi

ı)Duvar kâğıtlarının kaplanması

j)Arkadaşlıklarda dikkat edilmesi gereken kuralların öğrencilerle hazırlanması, sınıf çalışması yapılması

k)Kurum ve kuruluşlarla yazışma yapılması

ı) 'Bir Fikrim Var Kutusu'' hazırlanması, Kutu için kullanılacak formun hazırlanması

m)''Dilek ve İstek Kutusu'' oluşturularak bununla ilgili formun hazırlanması

n) Ayın sınıfı seçilmesi Temizlik ve Düzen ve Örnek tavırları ile ilgili )ve formunun hazırlanması

o)Özgüven konusunda sınıf çalışmaları yapılması... Bölüm için düşünülen aynaların temin edilmesi

ö)Plastik kapak toplama ünitesinin temin edilmesi—Yardım Kutusunun temin edilmesi—

   p)  Lösev bağış Kutusunun temini

5)YAYGINLAŞTIRMA

  a)Proje Afisi

  b) Projenin El kitapçığı

 c) Projenin İlçe MEM web sitesinde ve kendi okul sitemizde yayınlanması.

  d)Projenin İlce Milli Eğitim Dergisinde yayınlanması.

  f)Proje Final- Cd oluşturulması ve paylaşılması

g)Örnek proje olarak ilçe MEM de sunumun yapılması

 

6)  PROJENİN İZLENMESİ VE YAPILAN ÇALIŞMALARIN DEĞERLENDİRİLMESİ

b) Son değerlendirme yapılması(Ön değerlendirme yapılan öğrenci grubu ile )

Projenin izlenmesi ve yılsonu değerlendirilmesinin yapılması  

Proje sonuçlarına göre;   yeni eğitim döneminde de projeye devam edilip edilmeyeceği üzerinde durulması; karar alınması.

7)SONUÇLAR VE ÇIKTILAR

a)Afiş çalışması

b)Cd hazırlanması

c) El kitapçığı hazırlanması

 

d)Web sayfasında çalışmaların yer almasının sağlanması